Screening en intake
Tijdens de eerste twee weken van het schooljaar wordt er een screening georganiseerd, gekoppeld aan een intakegesprek. Deze heeft betrekking op arbeidsrijpheid, interesses, motivatie en eerder verworven competenties. Hoewel het resultaat van de screening op de component werkplekleren slaat, wordt de leercomponent bij screening niet buiten beschouwing gelaten.
Afhankelijk van het resultaat wordt de jongere onmiddellijk in de arbeidsdeelname, het brugproject, het voortraject of het persoonlijk ontwikkelingstraject ingeschakeld. Uit de screening kan ook volgen dat, met betrekking tot de component leren, de jongere een andere opleiding of vorm van onderwijs (buiten DO) wordt aanbevolen, zoals de leertijd of het buitengewoon onderwijs.
Trajectbegeleiding
Trajectbegeleiding strekt er steeds toe om de jongere in een aangepast tempo naar de fase van arbeidsdeelname, als ultiem doel, te loodsen, eventueel door een of meer voorafgaande fasen, hetzij een POT, het voortraject of het brugproject te doorlopen. Bij inschaling in hetzij de arbeidsdeelname, hetzij het brugproject, hetzij het voortraject, wordt een trajectbegeleidingplan opgesteld door de trajectbegeleider van het DBSO in overleg met de actoren die betrokken zijn bij de invulling van de component leren en de component werkplekleren.
Elke maand is er een overleg tussen de begeleiders van het DBSO, het CLB en de actoren die betrokken zijn bij de component werkplekleren.
Begeleiding en opvolging
Als DBSO zijn wij er voor jou, op elk moment van de lesdag, wanneer dan ook. Onze begeleiders zijn zeer geprofessionaliseerd in hun vakgebied en zijn steeds bereid om op jouw vraag alles te bespreken waar jij over wil praten. Alle punten betreffende tewerkstelling kan je kwijt aan onze ervaren trajectbegeleiders, met socio – emotionele problemen staan onze leerlingenbegeleidsters steeds voor je klaar en onze leerbegeleidster ondersteunt je binnen het leerproces.