Op school
Op AH! werken leerkrachten, leerlingen en begeleiders samen op vier begeleidingsdomeinen voor een krachtige leeromgeving.
1. Leren en studeren
We zetten in op maximale leerwinst door aandacht te hebben voor leervaardigheden, zelfredzaamheid, zelfbeeld, werkhouding, structuur, planning en organisatie. We vestigen extra aandacht op vaktaal en schooltaal om de lesinhoud te kaderen en het leerproces te optimaliseren: alles begint met taal.
2. Onderwijsloopbaan
We leren alle jongeren succesmomenten ervaren en bewuste keuzes maken. We investeren in het ontdekken van talenten d.m.v. keuzemodules, leerlingenraad, vakoverschrijdende projecten en een portfolio in de eerste graad dat samen groeit met de leerling naar de hogere graden toe. We leggen de lat hoog voor iedereen. We brengen arbeidsrijpheid, arbeidsbereidheid, interesses en mogelijkheden in kaart en koppelen daar trajectadvies aan dat kijkt naar de ruime schoolloopbaan van elke leerling.
3. Psychisch en sociaal functioneren
We verhogen de betrokkenheid en de binding van de jongeren bij de lessen. We bewaken het welbevinden op school, signaleren bezorgdheden en verwijzen eventueel door. We streven naar een aangenaam schoolklimaat waar ruimte is om jezelf te zijn. We bieden jongeren handvatten om zichzelf en de groep positief te versterken.
4. Preventieve gezondheidszorg
We waarborgen een gezonde schoolomgeving en creëren gezondheidsbewustzijn. Door onze visie op een gezonde school (GOS) en het drugsbeleid (DOS), de welzijnsweek en andere initiatieven proberen we het gedrag te sturen rond fysieke en mentale gezondheid.
Buiten school
Van onze ouders of volwassenen vragen wij het volgende:
- Het engagement van zoon of dochter mee op te volgen.
- Een veilige omgeving te creëren thuis met ruimte om tot rust te komen en te studeren.
- Een goede balans te bewaken tussen studie en ontspanning.
- Oog te hebben voor de stappen die de jongere al heeft gezet en een compliment te geven voor de inspanningen.
- Zoon of dochter voor te bereiden op de verantwoordelijkheden van een volwassen leven door hem/ haar meer en meer taken zelf te laten doen, eventueel met hulp in het begin.
- Op regelmatige basis de communicatie en vooruitgang mee op te volgen via Smartschool. Wij vragen dit ook van onze leerlingen en leerkrachten.
- Op dat elke leerling zich maximaal kan concentreren op zijn/ haar leerproces vragen we om telefoneren en berichten sturen tot een minimum te beperken gedurende de schooltijd. We merken dat hierdoor vaak onnodig drama en afleiding ontstaat. Indien er thuis een noodgeval is, neem je best rechtstreeks contact op met het onthaal en/of de begeleiding zodat dit binnen de school correct opgenomen kan worden. Omgekeerd doet de school dit ook wanneer er op school een bezorgdheid is. Communicatie vanuit de school verloopt via smartschool en/of telefonisch.