De zorg binnen een school is een samen-verhaal en loopt volgens een vaste structuur, het zorgcontinuüm.
Naast de visie van AH! gebruiken we het zorgcontinuüm als een kader om de begeleidingsverwachtingen duidelijk te stellen van bij de start. Zo weet elke partij (leerling, ouder, leerkracht, begeleidingsteam, directie, externe partners, …) in welke mate ondersteuningsnoden opgepakt kunnen worden en wie de begeleiding kan opnemen.
Fase 0
Wij zetten in de eerste plaats in op een brede basis in de klas. Wat nodig is voor sommige leerlingen om tot leren te komen, kan van pas komen voor alle leerlingen.Door op klas- en schoolniveau te investeren in een sterke opstart, structuur en UDL, kunnen leerkrachten en leerlingen nadien meer zelfstandig aan de slag in de klas. Op AH! geloven we dat de maatregelen UDL de noden bij leerstoornissen kunnen ondervangen (dyslexie, dyscalculie, dysorthografie en andere leermoeilijkheden).
Fase 1
Voor sommige leerlingen volstaat dat basisaanbod niet om maximaal tot leren te komen. Zij hebben nood aan bijkomende maatregelen of redelijke aanpassingen binnen het lesprogramma en de reguliere schoolwerking. Hier werkt leerlingbegeleiding samen met de leerkracht(en) om maatregelen en aanpassingen te installeren. Er wordt steeds gecommuniceerd met de leerling over dit traject. Daartegenover staat dat van deze leerlingen wordt verwacht dat ze zelf aan de slag gaan met de aangereikte hulpmiddelen en methodieken binnen de lessen en daarbuiten.
Fase 2
De school voelt dat zijn inspanningen, die van de ouders en van de leerling geen of onvoldoende resultaat opleveren en heeft versterking nodig. Er is nood aan bijkomende inzichten in de onderwijsleersituatie. Begeleidingsteam en leerling/ouders besluiten het CLB-team te betrekken bij de individuele probleemanalyse.
AH! werkt samen met CLB GO! Mechelen. Het CLB Mechelen zit op bepaalde momenten ook in Heist-op-den-Berg, aan de Frans Coeckelbergsstraat 16. De contactpersoon voor onze school is Nico Liekens.
015 45 32 32 - info@clbmechelen.be - www.clb9mechelen.be
Fase 3
Als het zorgaanbod van de school nog steeds onvoldoende afgestemd is op de onderwijsbehoeften van de leerling, of wanneer de school onvoldoende draagvlak heeft om gepast in te gaan op de zorgvraag, dan kan een IAC of overstap naar een school op maat met een meer specifiek aanbod een zinvol alternatief zijn.