Zorgvisie van AH!
GO! Atheneum Heist is een mensgerichte school. Het leerproces van elke leerling staat centraal. Elke leerling is evenwaardig en verdient het onderwijs dat recht doet aan hun kennis, vaardigheden, mogelijkheden en ambitie. Een school die preventief en systematisch ‘begeleiding’ als rode draad doorheen de werking meeneemt, bevordert de totale ontwikkeling van álle leerlingen. Het verhoogt welbevinden van leerlingen en leerkrachten, waardoor er meer ruimte en plezier is in leren.
Het is de opdracht van onze school om alle jongeren binnen onze samenleving de beste groeikansen te bieden om nadien een waardevolle invulling te geven aan hun professionele, persoonlijke en maatschappelijke rol. We streven naar een school waar leren een samen-verhaal wordt. Per graad worden onze doelen en verwachtingen verschoven met het oog op het versterken van de leerling. Een context die begeleidt naar zelfredzaamheid en bewustzijn: de leerling werkt actief aan een realistisch beeld van de eigen interesses en capaciteiten(Wie ben ik?, Wat kan ik? en Wat wil ik?). Ze kennen de eigen risicofactoren en versterken de beschermende factoren.
- 1ste graad: verkennen: Ik leer als leerling de basisvaardigheden om mijn eigen leertraject in kaart te brengen. Leerkrachten en begeleiders sturen.
- 2de graad: verbreden: Ik geef als leerling mijn eigen leertraject mee vorm en wordt daarin begeleid door mijn leerkrachten en begeleiders. Ik werk samen met hen actief aan het verruimen van mijn leer- en keuzevaardigheden.
- 3de graad: verdiepen: Ik neem als leerling mijn eigen leertraject vast. Ik breng zelf accenten aan in functie van een vervolgtraject en leer verantwoordelijkheid nemen voor mijn eigen keuzes. Mijn leerkrachten en begeleiders staan langs de zijlijn om mij te coachen wanneer ik aangeef dat ik het nodig heb.
Leren is een samen-verhaal Leren is een samen-verhaal
Zorgcontinuüm Zorgcontinuüm