POT
De bedoeling van een persoonlijk ontwikkelingstraject is om jongeren waarvan de talenten, de verworven vaardigheden en noden niet toelaten om arbeidsgericht te werken, toch te kunnen begeleiden naar een gekwalificeerd traject.
Tijdens de persoonlijke ontwikkelingstrajecten tracht men beter inzicht te krijgen in de eigen situatie en de problematische situatie draaglijk te maken. Algemeen kan gesteld worden dat het gaat over maatschappelijk kwetsbare jongeren. De gedrags-, emotionele- en sociale problematiek van de jongeren worden verscherpt door de omstandigheden waarin ze verkeren.
Als de jongere vanuit zijn complexe situatie dreigt vast te lopen of vastgelopen is, is een persoonlijk ontwikkelingstraject in een Centrum voor Deeltijdse Vorming aangewezen. Hier wordt een traject op maat aangeboden aan de jongere.
De persoonlijke ontwikkelingstrajecten zijn gericht om de band met onderwijs niet volledig door te knippen en op maat van de jongeren te werken in de richting van een voortraject, brugproject of arbeidsdeelname.
Wij werken al jaren nauw samen met Arktos vzw, als organisator van het POT.
Klik hier om een kijkje te nemen op hun website.
Voortraject
Hier richt men zich tot jongeren die om diverse redenen niet toekomen aan de component werkplekleren omdat ze:
- nog niet arbeidsrijp zijn, dit wil zeggen dat ze beschikken over ontoereikende arbeidsattitudes en -vaardigheden, en/of
- geen loopbaanperspectief zien, en/of
- niet gemotiveerd zijn om te werken.
Voortraject kan men zien als een opstap naar de arbeidsmarkt en wordt dusdanig opgebouwd dat alle schakels binnen dit traject in functie staan van effectieve arbeidsdeelname.
Wij werken al jaren nauw samen met Profo vzw, als organisator van het Voortraject.
Klik hier om een kijkje te nemen op hun website.
Brugproject
We focussen ons hier op jongeren die er niet in slagen om een gepaste tewerkstelling te vinden of wanneer de tewerkstelling van de jongere op de werkvloer nog net iets te veel vergt qua extra inspanningen. Door een individuele begeleiding in een onderneming kan hij/zij dan voldoende arbeidsattitudes en -vaardigheden ontwikkelen. In dat geval komt de jongere in aanmerking voor een brugproject.
Een brugproject omvat een sterk begeleide leerwerkperiode om jongeren voor te bereiden op een inschakeling in het gewone arbeidscircuit.
Wij werken al jaren nauw samen met Profo vzw, als organisator van het Brugproject.
Klik hier om een kijkje te nemen op hun website
BOOST
BOOST staat voor 'Bijkomende Opleiding Ondersteuning en SollicitatieTraining' en wordt aangeboden aan onze jongeren die moeite hebben met het zoeken van een tewerkstelling, in samenwerking met Profo vzw. De jongeren worden gedurende een bepaalde periode, deze wordt bepaald door de klassenraad maar duurt in de meeste gevallen zo'n 3 maanden, begeleidt in hun proces van solliciteren en werk zoeken. Eenmaal ze een tewerkstelling gevonden hebben worden ze warm overgedragen aan de IBAL - begeleider.
Klik hier om een kijkje te nemen op hun website.
IBAL
IBAL (Intensieve Begeleiding Alternerend Leren) is een begeleidingstraject voor arbeidsrijpe en -bereide jongeren in het stelsel van leren & werken die starten met een opleidings- of arbeidsovereenkomst (van tenminste 18 uur) in het normaal economisch circuit maar nog wat extra begeleiding nodig hebben bij de start van hun tewerkstelling. Het doel is om gedurende maximum 4 maanden (effectieve tewerkstelling) extra ondersteuning te bieden aan jongeren.
Arbeidsdeelname
Onder arbeidsdeelname verstaan we elke vorm van reguliere al dan niet bezoldigde tewerkstelling op basis van een overeenkomst, bv. een deeltijdse arbeidsovereenkomst, een werknemersleercontract, een contract individuele beroepsopleiding, een beroepsinlevingsovereenkomst, een interim-contract, een contract thuishelper... Eventuele andere mogelijke contracten worden individueel bekeken, bvb. vrijwilligerswerk, sportcontracten, bijkomende opleidingen...